En blogg om toppturer, primært i Jotunheimen

Under er liste over de toppturer i Jotunheimen som jeg har blogget om. På de fleste turer er det bilde av GPS spor og høydekurve for turen. Store Skagastølstinden Store Dyrhaugstindene, Dyrhaugsryggen (2147 moh) over Bandet Sommer 2014 gikk jeg opp på Dyrhaugsryggen (via Bandet). Turen ble gjort som endel av klatrekurset jeg var deltaker på. Dagen etter gikk vi på Store Austabotntinden. I pinsen 2020 ble det randoneetur opp ryggen mot Store Dyrhaugstind....

April 26, 2021 · 7 min · 1360 words · Thomas Evensen

Topptur i Hemsedal og Hallingdal

I Hemsedal og Hallingdal er det mange muligheter for flotte toppturer. Jeg har kun vært på noen få av disse turene, men hvis man googler litt vil man fort finne info om de fleste. Vi bruker ca en times kjøretur fra hytta på Øknin (Ål, Torpo) til Hemsedal og Geilo. Det er ikke alltid nødvendig å reise helt til Jotunheimen for å finne flotte fjell. Er været noenlunde bra er det nesten garantartert at du ikke er alene på disse fjellene....

April 20, 2021 · 4 min · 684 words · Me

Austre Trollsteinhøe

Lørdag 15 august 2020 ble turen satt til Jotunheimen fra hytta. Det ble en lang dagstur, seks timer i bilen tur retur. Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss på Stornubben. Vi skulle parkere på Storkroken og for å komme til Stornubben måtte vi krysse elven Veo. Men vi synes elva var litt for utfordrene å krysse og planene ble lagt om. Stornubben og Nautgardstinden blir en skitur til våren igjen med utgangspunkt fra Hindsæter....

August 15, 2020 · 1 min · 202 words · Me

Randoneetur Dyrhaugstind

1.pinsedag 2020 ble det randoneetur til Dyrhaugstinden. For noen år siden jeg gikk jeg hele Dyrhaugsryggen. Denne turen var tredje gang jeg har vært her oppe, men første gang med ski på beina. Og med ski på beina blir en ellers ganske kjedelig og langtekkelig retur veldig mye mer morsom, mye raskere og ikke spesielt slitsom heller. Tur retur Turtagrø på ca fem timer med ca 1200 høydemeter. Vi brukte tre timer til topps og det ble selvfølgelig en lang og god rast på toppen når været var slik....

May 31, 2020 · 2 min · 289 words · Me

Stetinden og Kyrkja

Kyrkja (2032 moh) og Stetinden (2020 moh) ble besøkt juli 2019. To enkle topper over 2000 moh med fantastisk utsikt. Værmeldingen for de neste dagene var perfekt og det var bare å pakke sekk og telt for tur. På denne turen valgte vi telt for overnatting. Når vi ankom Leirvassbu spaserte vi 2-3 km inn mot Stetinden og slo opp telt ved foten av fjellet. På returen pakket vi teltet og slo oss ned i telt ved Leirvassbu....

July 13, 2019 · 1 min · 174 words · Me

Nordre Skagastølstinden (2168 moh)

Tirsdag 10 juli 2018 ble det tur til Nordre Skagastølstinden (2168 moh). For Grethe ble dette første tur innover i Skagastølsdalen og det er et mektig syn som møter en innover i dalen. Det var et strålende vær og høy solfaktor var påkrevd. Jeg har vært noen ganger innover her (tur på Storen) og det er like imponerende hver gang. Med denne turen har jeg vært to ganger på toppen. Første gang er endel år siden og da måtte jeg snu rett under toppen pga regn og tåke....

July 10, 2018 · 2 min · 334 words · Me

Store Smørstabbtinden (2208 moh)

Mandag 9 juli 2018 og Store Smørstabbtinden (2208 moh) skal besøkes. Grethe og jeg startet turen på Krossbu og det er 1050 høydemeter og 14,2 km å gå tur/retur Krossbu. Det er varder stort sett hele veien fra Krossbu og så lenge sikten er bra ser man toppen underveis. Jeg mangler to topper på på Smørstabbtind traversen og Store Smørstabbtinden er den ene. Den siste er Kniven og vi får se når den blir gått på....

July 9, 2018 · 2 min · 240 words · Me

Surtningssue (2368 moh)

Den første helgen i september 2017 ble det topptur på Surtningssue, det 7 høyeste fjell i Norge. Turen startet fra Memurubu. Fra Memurubu er det to muligheter, enten inn via Memurudalen eller opp via Raudhamran. Vi gikk via Raudhamrene og returen tilbake gjennom Memurudalen. Vi startet fra Memurubu kl 0800 om morgenen og toppen ble nådd etter ca 4 1/2 time. Kl 1630 var vi tilbake på Memurubu. Da viste GPSen ca 22 km gange og 1600 høydemeter....

September 1, 2017 · 2 min · 374 words · Me

Store Svartdalspiggen (2174 moh)

Nørdre- og Store Svartdalspiggen (hhv 2137 moh og 2174 moh). I forrige uke var Grethe og jeg noen dager på Turtagrø og Leirvassbu for å gå på Fanaråken og Midtre Tverrbotntind. Været var ganske vekslende den uken. Det var alt fra sol til regn og snø. Men, vi var heldig og kom oss opp på tre topper over 2000 meter. Uken etterpå var det meldt godvær fra onsdag og utover. Da var det bare å snu seg rundt og pakke telt og fjellutstyr for nok en tur....

July 14, 2017 · 3 min · 521 words · Me

Tverrbotntind (2084 moh)

Midtre Tverrbotntind (2084 moh). Med Leirvassbu som utgangspunkt er det mange 2000 meters topper som er lett tilgjengelig. Flere krever vandring over bre, men det er også alternativer som ikke forutsetter brevandring. En av de nærmeste toppene til Leirvassbu er Tverrbotntindene. Her er det mulig å gjøre en rundtur på traversen og du får med deg flere 2000 meters topper på den turen. Vi gikk kun opp på den første av Midtre Tverrbotntinden....

July 11, 2017 · 2 min · 236 words · Me

Rasletinden (2105 moh)

Rasletinden (2105 moh) og Bitihorn (1607 moh) . På retur fra Leirvassbu stoppet vi på Valdresflya for å gå på Rasletinden, en av de lettest tilgjengelige 2000 meters topper. DNT har T-merket løypen helt til topps og det er en relativt lett tur å gå. Det er selvfølgelig noen høydemeter, ca 900 meter og 16.5 km tur/retur, men de er overkommelig for de fleste. Fra toppen er det ganske bra utsyn....

July 1, 2017 · 1 min · 173 words · Me

Loftet (2170 moh)

Loftet (2170 moh) er en også en meget bra randoneetopp. Har man dårlig tid og “løper” opp tar turen mindre enn fire timer (tur/retur). Jeg har vært på Loftet fire ganger og det fine med denne toppen er at man kan variere hvor bratt man ønsker å kjøre ned. Det er nok ikke helt toppen for de som liker stupbratte fjellsider, men slike som meg som liker halvbratte++ nedfarter er det en helt super topp....

May 1, 2017 · 2 min · 332 words · Me

Sokse (2189 moh)

Påsken 2017 gjorde jeg nok en “drop in” tur til Sognefjellet. Grethe og jeg hadde tidligere i påsken tenkt oss et par dager på Hardangervidda, men pga mye vind ble det ikke noe av. De siste 15 årene har jeg i påsken bestandig vært på ski på et eller annet fjell, og det jeg hadde ingen planer om ikke å gå på ski denne påsken heller. Værmeldingen for langfredag i Jotunheimen så meget bra ut og da var det bare ringe rundt for å finne en ledig seng ett eller annet sted....

April 1, 2017 · 3 min · 535 words · Me

Gaustatoppen (1883 moh)

Gaustatoppen er en super topp for topptur med randoneeski. Selve toppen er 1883 moh og topppunktet ligger litt bortenfor selve masten og DNT hytten. Det er flere mulige nedfarter fra toppen og det er mange som tar nedturen i en av rennene. Jeg har vært på Gaustatoppen flest ganger med ski på beina. To ganger har jeg gått opp i løpet av sommeren. I ferietiden og når det er fint vær er det rene folkevandringen opp på toppen....

January 1, 2017 · 2 min · 423 words · Me

Trollveggen

Fra Trollstigen (Trollstigen besøkssenter) er det ca fem kilometer inn til Trollveggen (Stabbeskaret). Turen inn tar ca 2 til 2 1/2 time i lett terreng. Turen går for det meste i steinur. Steinuren er relativt enkel og fremkommlig. Fra starten på ca 640 moh til Stabbeskaret på 1431 moh blir det noen høydemeter og det er et flott terreng å gå i. Sporlogg Trollstigen til Trollveggen (Stabbeskaret) Trollstigen i seg selv er også verdt et besøk....

July 18, 2016 · 2 min · 269 words · Me

Romsdalseggen

Søndag 17 juli 2016 satte vi kursen mot Åndalsnes for å gå Romsdalseggen, kjøre Trollstigen og se Trollveggen både fra topp og bunn. Turen over Romsdalseggen startet for oss i Venjesdalen og sluttet i sentrum av Åndalsnes. Vi brukte ikke så lang tid opp til starten på eggen (ca 1 1/2 time). På selve ryggen tok vi oss relativt god tid. Etter at toppunktet på ca 1216 moh går det stort sett nedover over eggen hele veien....

July 17, 2016 · 2 min · 307 words · Me

Smørstabbtindtraversen

Tirsdag 12 juli 2016, planen var å gå den fineste halvpart av Smørstabbtind traversen. Turen startet på Krossbu i retning av Bøverbreen. Det er T-merket løype helt opp til brekanten. Vi (Hendrik og meg) valgte å spasere opp langs med Bøverbreen i retning Kalven. Der var det på med stegjern og sele og knyte oss sammen i tau før en liten times spasertur over breen (Smørstabbreen) i retning noe til høyre for Kalven....

July 12, 2016 · 3 min · 487 words · Me

Store Austabotntind (2204 moh)

Min siste tur på Store Austabotntind (2204 moh) var juli 2016. Store Austabotntind er en flott topp og utsynet fra toppen er av de bedre (forutsatt klarvær). Første gang jeg var på toppen var med et klatrekurs i 2014. Tur/retur fra bommen ved Tindeveien og til topps med sikring etter Vestre, kan gjøres på ca 7 timer. Video fra toppen. Storen og Slingsbybreen i sikte. Undertegnede på toppen av Store Austabotntinden juli 2016...

July 1, 2016 · 3 min · 492 words · Thomas Evensen

Stor og Veslebreatinden (2092 og 2018 moh)

To nye tinder som jeg stiftet bekjentskap med pinsen 2016 var Vesle- og Storbreatinden. Veslebreatinden (2092 moh) Storbreatinden (2018 moh) Nedfarten fra Veslebreatinden til Krossbu er meget bra. Det er ikke de bratteste hengene men for meg er det en helt super nedfart. Og du sklir helt ned til Krossbu uten å ta et stavtak om du vil det. Ruten min gikk mot Store Smørstabbtinden og ved foten av den så dreide jeg mot venstre i retning av Storebreatinden....

April 1, 2016 · 1 min · 140 words · Me

Storebjørn (2222 moh)

Jotunheimen er, etter min vurdering, et fantastisk fjellområde som byr på (mektige) naturopplevelser både sommer og vinter. Med vinter tenker jeg selv kanskje mest på våren når topptursesongen på ski virkelig starter. Flere fjelloverganger som Sognefjellet, Tindevegen og Valdresflya er vinterstengt og da blir tilgjengeligheten til noen av toppene litt mer vanskelig enn når de er åpnet for våren. Jeg er litt moderat når det gjelder hvor bratt “randoneeterreng) jeg er komfortabel med....